Broadway, New York’ta bir caddenin adıdır. Ancak günümüzde müzikal tiyatro ile eşanlamlı olarak da kullanılmaktadır. Peki nasıl oldu da bu türe adını vermeyi başaran bir kült haline geldi? Hayalet iddialarını, Broadway çıkışını ve sonunda nasıl gişe rekorları kırdığını ele alıyoruz. Öğrenmek için okumaya devam edin. ?
1. New Amsterdam Theatre ilk olarak bir hayalet tarafından musallat edildiğine dair bir söylenti ile ünlendi.
1920’lerin başında insanlar, daha önce Florenz Ziegfeld Jr.’ın Broadway’deki New Amsterdam Theatre’daki Midnight Frolic şovunda rol almış olan Olive Thomas’ı fark etmeye başladı. Olay iki nedenden dolayı garipti: Birincisi, Thomas’ın sahada performans göstermesi planlanmamıştı. İkincisi, kendisi ölmüştü.
Thomas 1920’de yüksek dozda cıvadan öldü ve ölümü biraz gizemliydi. O zamanlar Hollywood yıldızı Mary Pickford’un kardeşi olan kocası Jack, frengi tedavisi için cıva takviyeleri alıyordu. Bazıları Jack’in karısını zehirlediğinden şüphelenirken, diğerleri onun intihar ettiğini düşündü. Ya da cıva şişesini uyku haplarıyla karıştırmıştı.
Tiyatro daha sonra düzgün çalışamayınca kapandı. Thomas’ın hayaleti görünmeye devam etti.
Bazı New Amsterdam Theatre personeli, Olive Thomas’ın hayaleti ve 2011 yapımı The Artist filmi hakkında konuşuyordu. Aniden yanlarındaki masada duran bir düzineden fazla DVD duvara çarptı. Herkes şaşkına döndü.
Disney Theatre Group’un başkan yardımcısı Dana Amendola şunları söyledi: “Hepimiz şaşkın bir sessizlik içinde oturduk. Bu yığın uzun süredir oradaydı ve odanın içinde kendi başına uçmasının açık bir yolu yoktu. Bunun arkasında Thomas’ın olduğundan oldukça eminim. Onun hakkında konuşuyorduk.’
2. Broadway, New York’u ünlü yapan bir simge haline geldi.
Broadway oyun salonları, hayaletleri ve büyük reklamıyla ünlü olmadan çok önce, Wickquasgeck yolu olarak bilinen bir Kızılderili sokağıydı. Hollandalı yerleşimciler 17. yüzyılda Manhattan’ı ele geçirince adını değiştirmiş. Çok geniş olduğu için insanlar ona bazen BredeWeg veya Broadway adını verdiler. İngilizler bölgeyi kontrol altına aldığında adı bu şekilde kaldı. Dilenci Operası’na Kral Richard gibi ünlü oyunlara ve oyunculara ulaştı.
3. New York’ta bulunan performans alanları için temiz bir ilk adımdı.
1790’larda işler yeniden toparlandı. Ocak 1798’de Shakespeare Tiyatrosu Sevdiğin gibi bir performansla şehir merkezinde yeniden açıldı ve ardından müzik ikramı yapıldı. Tiyatro, açılış gecesinde teknik olarak hala tamamlanmamış olsa da uygun eleştiriler aldı. Park Tiyatrosu da o zamanlar oldukça büyüktü ve yaklaşık 2.000 kişilik bir kapasiteye sahipti. İlerleyen yıllarda şehir merkezindeki diğer tiyatrolar da çoğaldı.
4. The Black Crook, ilk “Broadway müzikali” olarak adlandırıldı.
1866’da bir yangın Müzik Akademisi’ni yok ettikten sonra, yapımcıları Harry Palmer ve Henry Jarrett bale toplulukları için performans gösterecek yer bulamadılar. William Wheatley’i, sonsuz yaşam karşılığında ruhunu şeytanla takas eden bir büyücü hakkındaki oyunlarını orada oynamaya ikna ettiler. Sonuç, The Black Crook adlı altı saatlik bir müzikal, dans ve drama müzikaliydi. Yaklaşık 480 performansla daha yüksek bir başarı seviyesine ulaştı.
5. Oscar Hammerstein bu tiyatro için değerli bir roldü.
The Black Crook müzikalinin ünü tüm ülkeyi kasıp kavururken, kelime yazarı Hammerstein’ın Times Meydanı hakkında çok daha büyük fikirleri vardı. Bölgede 1895’te Olympia Tiyatrosu ve 1899’da Victoria Tiyatrosu dahil olmak üzere çok sayıda tiyatro yaptırdı. Hayaletle ünlenen New Amsterdam tiyatrosu kadar ünlü olmasalar da oyun açısından da iyi bir hit yaptılar. Broadway müzikalleri.
6. Elektrikli aydınlatma ve toplu taşıma araçlarının yaygınlaşması, Broadway’de yeni bir çağ başlattı.
Gaz lambalarıyla aydınlatılan tiyatrolar hem havasızdı hem de yangın riski taşıyordu. Elektrikli aydınlatmanın aktif kullanımı müzikalleri bu anlamda olumlu etkilemiş, onları eğlence sektörünün merkezi haline getirmiştir. Broadway artık reklam yaparak para kazandı. Metro ile Times Meydanı’na gitmek daha kolaydı. New York artık yurtdışında ünlüydü.
7. Ziegfeld Çılgınlıkları hareketi ortaya çıktı.
Fransız etkileri o dönemde her şeyde olduğu gibi tiyatrolara da yansımıştır. Müzik ve dans daha fazla iç içe olmaya başladı. Florenz Ziegfeld Jr.’ın ünlü Ziegfeld Follies oyunu bu etkiyi yaratan oyunlardan sadece biriydi. Noel Baba kostümleri giymiş tüm güzel kadınlarla insanlar, o zamanlar için ahlaki açıdan biraz riskli ama yine de sosyal olarak kabul edilebilir bir oyun izleme fırsatı buldular.
8. Mae West oynadığı bir oyun nedeniyle tutuklandı.
Follies’deki hanımlar tepkisizdi, ancak etik maliyetler hâlâ gündemde olan bir konuydu. Şubat 1927’de Mae West ve diğer 20 oyuncu, West’in yazdığı ‘Sex’ oyununu oynarken tutuklandı. Hikaye seks işçileri hakkındaydı. Mahkeme dedi ki; “Gençlerin ahlakını bozacak müstehcen, ahlaksız ve kirli bir drama.” gibi tanımlanır.
9. Antoinette Perry’nin tiyatroya katkıları, Tony Ödüllerini oluşturan ilk katkılardı.
Oyunculuktan yönetmenliğe geçiş yapmaya hazırlanan Antoinette Perry ya da kısaca Tony, ortağı Brock Pemberton ile 1920’lerin sonlarından 1940’ların başlarına kadar 17 gösteri sahneledi. Ayrıca, şimdi Amerikan Tiyatro Kanadı olarak bilinen Allied Relief’in Tiyatro Kanadı’nın kurulmasına da yardım etti. 1946’daki ölümünden sonra endüstri, Antoinette Perry Tiyatroda Mükemmellik Ödülü’nü oluşturarak onu onurlandırdı. Pemberton 1947’de ilk töreni sunduğunda törene Tony adını verdi.
10. “Broadway’de” tanımı tam olarak düşündüğünüz gibi olmayabilir.
İlk olarak, bir yapımın Tony Ödülleri’ne hak kazanabilmesi için Broadway dışında olmaması gerekir. Fark esas olarak tiyatronun konumundan ziyade kapasitesiyle ilgilidir. Broadway tiyatroları 500 veya daha fazla ziyaretçiyi ağırlar.
Broadway tiyatroları da genellikle Manhattan’daki Altıncı ve Sekizinci Caddelerin ortasında uzanan gerçek Tiyatro Bölgesi’nin içinde veya hemen bitişiğindedir. Ancak, elbette, bu kuralların istisnaları vardı. Bugünlerde ‘Broadway’de’ sayılan 40 kadar Broadway tiyatrosundan yalnızca birkaçı tam anlamıyla Broadway’de.
11. Kira, diğer bilet çekilişlerini de etkiledi.
Broadway biletleri de genellikle diğer tiyatrolardan biraz daha değerliydi. İyileştirilmiş bir piyango sistemi ile satışlar artırıldı.
Rent oyununun her gösteriminden birkaç saat önce yapımcılar iki sıra için 20 dolara bilet sattılar. Bu o kadar popüler hale geldi ki, gençler geceyi sırada geçirmeye başladıkça bir güvenlik sorunu haline geldi.
12. The Phantom of the Opera, Broadway tarihinin en uzun soluklu şovu oldu.
Mart 2020 itibarıyla The Phantom of Opera 13.370 kez sahne alarak Broadway tarihindeki en uzun soluklu gösteri oldu. Bu, New Amsterdam tiyatrosunu tüm zamanların en yüksek reytingli tiyatrolarından biri yaptı. Oyunlar için toplam 32.247 peruk kullanıldı.
13. Aslan Kral, tüm zamanların en çok hasılat yapan Broadway yapımı olarak tarihe geçti.
İlk kez 1997 yılında sahnelenen Aslan Kral müzikali, 1 milyon 680 bin dolar hasılat yaparak tarihin en çok hasılat yapan müzikali oldu.
14. Gerçek cinayetlerle ilgili olduğu teziyle Chicago müzikali büyük ses getirdi.
Ödüllü müzikal Chicago aslında gerçek insanlara dayanıyordu. 1924’te Roxie Hart ile birlikte sevgilisini vuran ve ardından meşru müdafaa iddiasında bulunan Beulah Annan’ın hikayesini anlatıyordu. Halk, “Chicago’nun en güzel kadın avcısı” olarak tanımladığı Annan’a büyük sempati duyuyordu.
Oyun yazarı Velma Kelly, Annan karakterini yazmak için Belva Gaertner’dan ilham aldı. Gaertner, her tarafı kanla kaplı olmasına rağmen hiçbir şey hatırlayamadığını ve yanılmaz olduğunu iddia etti.
Açıklaması şuydu:
“Hiçbir kadın bir erkeği onu öldürecek kadar sevemez. Buna değmezler, çünkü her zaman bize çok daha fazlasını verecek başka bir adam vardır.’ Görünüşe göre jüri bu açıklamayı onu beraat ettirmek için yeterli bulmuş.
Böylece Broadway tiyatroları dünyaca tanınan tiyatrolar haline geldi. Tiyatro türünün değerli temsilcilerinden biri olarak kabul edildi. Tiyatronun gelişimine katkıları, üstün başarıları ve kırdığı gişe rekorları ile müzikalleri günümüzde de devam etmektedir.